(For English version see below - www.filmselezione.ch - 3800 reviews since 1950 at your disposal)
ELIA KAZAN, CAPOLAVORI DA RIVEDERE: IN DVD, STREAMING, VOD...
Uno dei film più celebri, assieme a FRONTE DEL PORTO e EAST OF EDEN di Elia Kazan. Anche se forse fra quelli dove la grande mano registica di Kazan é relativamente sfruttata. Le grandi opere sue rimangono SPLENDOR IN THE GRASS, vibrante e sensuale, il lirico WILD RIVER o, fra le più recenti, AMERICA, AMERICA (IL RIBELLE DELL'ANATOLIA) e l'ultimo, scandalosamente ignorato, I VISITATORI. Un mazzetto invidiabile di capolavori.
UN TRAM CHE SI CHIAMA DESIDERIO é celebrato anche perché allora (1951) fu considerato un film spregiudicato: oggi ne abbiamo visto di ben altre. Rimane quello che era già ai suoi tempi. Un film d'attori spregiudicatamente viscerale, ma girato da un grande direttore di attori. Se Vivien Leigh appare un po' datata nel suo gioco, il Marlon Brando fresco, ma già immenso delle proprie esperienze dell'"Actors Studio" rimane memorabile, ma senza dimenticare la giustezza di Karl Malden.
Rimane il fatto che, a quei livelli di asticella, dei molti film ricavati da opere di Tennessee Williams é questo uno di quelli che maggiormente risentono dei sospetti di zavorra retorica e decadente del mitico drammaturgo americano.
====================================================================
ELIA KAZAN, MASTERPIECES TO REVIEW: IN DVD, STREAMING, VOD..
* * * (*) A STREETCAR NAMED DESIRE , by Elia Kazan, with Vivien Leigh, Marlon Brando, Kim Hunter, Karl Malden (United States, 1951)
Date of review: 22 January 1976
One of the most famous films, together with Elia Kazan's ON THE WATERFRONT and EAST OF EDEN. Although perhaps among those where Kazan's great directing hand is relatively exploited. His great works remain SPLENDOR IN THE GRASS, vibrant and sensual, the lyrical WILD RIVER or, among the most recent, AMERICA, AMERICA and the last, scandalously ignored, THE VISITORS. An enviable bunch of masterpieces.
A STREETCAR NAMED DESIRE is also celebrated because back then (1951) it was considered an unscrupulous film: today we have seen many more. It remains what it was already in its time. A film by actors who were unscrupulously visceral, but shot by a great director of actors. If Vivien Leigh appears a little dated in her play, the fresh but already immense Marlon Brando of her own experiences in the "Actors Studio" remains memorable, but without forgetting the rightness of Karl Malden.
The fact remains that, at that level of barreness, of the many films taken from the works of Tennessee Williams, this is one of those most affected by the mythical American playwright's suspicions of rhetorical and decadent ballast.
Translated with www.DeepL.com/Translator
www.filmselezione.ch
3800 reviews since 1950 at your disposal
For information or comments: info@filmselezione.ch